شاید خیلی ها تصمیم داشته باشند خودرو کار کرده ای را خریداری نمایند به این دسته آدمها توصیه می کنیم قبل از خرید خودرو حتما این مطلب را بخوانند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» قبل از خرید خودرو دست دوم به نکات زیر توجه فرمایید:
1) به کمک یک آهن ربا خوردگی و زنگ زدگی بدنه ماشین را کنترل کنید. اگر آهنربا به قسمت وسیعی از بدنه نچسبد نشانگر آن است که این قسمت به خاطر تصادف از بین رفته و با بتونه پر شده است اگر قسمتهای از بین رفته زیاد باشد و یا رنگ شدگی در سمت سقف و ستون باشد ازخریدن ماشین صرفنظر کنید.
2) گلگیرها را از نظر تعویضی بودن بررسی کنید. برای این منظور ابتدا رنگ گلگیرها و بدنه را باهم مقایسه نموده و سپس صدای گلگیرهای دو طرف در هنگام ضربه وارد کردن به آنها و سپس علایم ظاهری مانند نقطه جوشهای اتصال گلگیر به بدنه (از لای درب مشخص است) و مومهای فابریک شرکت در هر گلگیر (از سمت موتور مشخص است) و فاصله و قرارگیری استاندارد گلگیر بر روی خودرو در دو طرف (در خودروهای تصادفی در هر حال کمی اختلاف فاصله در دو طرف خودرو وجود دارد). قسمت داخلی گلگیر از سمت موتور را از نظر دفرمگی و ضربه و تغییر شکل بررسی و مقایسه نمایید مخصوصا نقاطی که در معرض ضربه قراردارند مثل سر شاسی. قسمتهای داخلی خودرو به سختی صاف می شود و معمولا با بررسی معمولی می توان به ضربه خوردن آن پی برد. موارد ذکر شده را با مقایسه دو طرف خودرو یا مقایسه با خودروی نو می توان بررسی نمود.
3) به چهار گوشه ماشین به صورت عمودی فشار ناگهانی وارد کنید در حالت طبیعی باید ماشین به شکل اولیه خودش بازگردد و نوسان نکند. اما اگر ماشین شروع به لرزیدن کرد نشانگر آن است که سیستم تعلیق اتومبیل نیاز به تعمیر دارد.
4) درها و پنجره ها و در کاپوت و صندوق عقب را چک کنید و ببینید که به راحتی باز و بسته می شوند وکلیدها راحت در قفل ها می چرخند.
5) پارگی صندلی ها را بررسی کنید و کفی ماشین را کنار بزنید اگر قسمتی از کف ماشین زنگ زده باشد این به آن معناست که آب به زودی به داخل ماشین نفوذ می کند.
6) برق ماشین را به دقت بررسی کنید چراغها ,راهنماها , بوق، ضبط و باند و آب پاشها .
7) به کیلومتر شمار نگاه کنید و ببینید که کیلومتر نسب شده با ظاهر ماشین مطابقت میکند راننده معمولی در سال 12 هزار کیلومتر ماشین میراند اما اتومبیلی که در خدمت شرکت است در سال 40 هزار کیلومتر راه می پیماید باید ظاهر اتومبیل با کیلومتر ثبت شده فرقی نکند زیرا هر کسی می تواند کیلومتر شمار را دستکاری کند .
8) موتور رابررسی کنید تا هر گونه ایراد و یا علامت تعمیری را در آن بیابید این علامات عبارتند از:
وجود چسب اببندی قرمز رنگ بین کارتر و موتور در قسمت پایینی موتور
وجود چسب قرمز رنگ کنار بلوکه و سرسیلندر
داغ شدن سریع سرسیلندر (قسمت بالای موتور) و خنک ماندن بلوکه (قسمت پایین موتور)
صدای ضربه یا سایش از موتور در حالت سرد یا گرم البته در صورت صدا ندادن و پس از گرم شدن موتور گیج روغن را بکشید و غلظت روغن روی گیج را با روغن معمولی مقایسه نمایید نباید روغن دارای غلظت زیادی باشد (بیش از غلظت روغن معمولی) در این صورت ممکن است فروشنده جهت کاهش موقتی صدای موتور از روغن غلیظ استفاده کرده باشد.
دود آبی در هنگام گاز دادن یا به صورت کلی
کمپرس از درب بالایی موتور (محل اضافه نمودن روغن) برای آزمایش پس از مدتی کار کردن درب موتور را بر دارید و دست خود را بر روی محفظه قراردهید و فشار زیر دست خود را بررسی نمایید نباید فشاری به دست شما وارد شود در غیر این صورت موتور نیاز به تعمیر اساسی دارد.
گیج روغن را کشیده و بررسی کنید تا رنگ روغن روی آن شیری و خاکستری نباشد و قطرات آب روی آن موجود نباشد زیرا در این صورت خودرو نیاز به تعمیر موتور دارد.
در هنگام روشن بودن خودرو به درجه حرارت خودرو از طریق آمپر آب توجه کنید.
صدای ضربه و یا دیر شتاب گرفتن هنگام شروع به حرکت یا تغییر وضعیت در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک
درب رادیاتور را باز نموده (در هنگام خاموش بودن و پایین بودن حرارت) و بررسی کنید تا قطرات روغن در آب وجود نداشته باشد در این صورت خوشبینانه ترین احتمال سوختن واشرسرسیلندر است. در صورتی که حباب هوا در اب وجود نداشته باشد احتمال ترک مسیرهای داخلی هم وجود دارد که ترمیم آن مشکل ساز می باشد.

9) پس از بالا رفتن حرارت موتور خودرو را حرکت داده و محل قبلی را از نظر وجود روغن بررسی کنید تا مشخص شود خودرو از کدام قسمت دچار روغن ریزی است.

باطری را بررسی کنید یعنی ابتدا چند دقیقه روشن کنید و ببینید که بعد از آن موتور به راحتی روشن میشود .

10) فرمان را در سرازیری که شیبش تند و پر پیچ و خم باشد امتحان کنید و بررسی کنید که صدایی از آن خارج نشود در این آزمایش خودرو باید در مسیر مستقیم با سرعت 100 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

سپس در سرعت 50 کیلومتر بر ساعت فرمان را رها نموده (در جاده بدون شیب عرضی) خودرو باید مستقیم حرکت نموده و به هیچ سمت متمایل نشود. در صورت متمایل شدن ایراد می تئاند از ترمز ضربه خوردن شاسی و کمک فنر و جلوبندی باشد.

11) ترمزها را امتحان کنید اگر مجبور باشید آن را تا آخر و یا ماشین هنگام ترمز گرفتن به این سو و آن سو مایل شود و یا صدایی از آن خارج شود نیاز به تعمیر فوری دارد زیرا این امور خطری جدی برای راننده به وجود می آورد.

قبل از اینکه تصمیم نهایی را برای خرید ماشین دست دوم بگیرید بهتر است که از کارشناسی کمک بگیرید تا ماشین را به دقت بررسی کند.